"مصر هتتقدم لما" يتصدر "تويتر".. ومغردون: الناس تبطل أونطة وفهلوة

الثلاثاء، 06 سبتمبر 2016 05:35 ص
"مصر هتتقدم لما" يتصدر "تويتر".. ومغردون: الناس تبطل أونطة وفهلوة تويتر ـ أرشيفية
كتب محمد تهامى زكى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

دشن رواد موقع التدوينات الصغيرة "تويتر" هاشتاج "مصر هتتقدم لما"، احتل صدارة قائمة الأكثر تداولا على تويتر "ترند" متجاوزا 12 ألف تغريدة.

 

وتنوعت آراء وتغريدات المشاركين من خلال الهاشتاج، حيث قال حسام:"الناس تبطل تتفرج على التليفزيون وتعتمد القراة كبديل للمعرفة والثقافة"، بينما كتبت سلمى: "مصر هتتقدم لما كل واحد يركز فى شغله مش حياة غيره، لما كل واحد يكون هو التغيير اللى عاوز يشوفه فى العالم".

 

وأبدت "هاجر عرفة" رأيها، قائلة:"نشتغل.. منتكلمش على حد ونخلينا فى نفسنا، نعطف على الفقراء، نبنى ونعمر"، وأوضح رام:"كل واحد يغير من نفسه وميستناش اللى حواليه هما بس اللى يتغيروا"، وكتب على: "مصر هتتقدم لما الناس تبطل مبدأ الأونطة والفهلوة مع بعض، لما يتغير مفهوم إنك لما تنصب أو ترتشى أو تسرق إنك كده ناصح وشاطر".

 

وأشار أحمد عيد، إلى أن"مصر هتتقدم لما الدين يبقى مادة أساسية فى المدارس"، وأوضح مصطفى:"لما الطبقة العليا تحس بالفقراء ولما أنت تحس بغيرك.. مصر هاتتقدم فى حالة أن يكون العدل شىء أساسى"، وكتب مصطفى محمود: "نسمع بعض ونحترم آراء بعض ونبطل نفرض كلامنا على بعض، نحاول نستفيد من بعض خصوصا إننا عندنا الخبرات والإمكانيات اللى نقدر نستغلها".

 










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة